tiistai 11. syyskuuta 2018

Treenimatkailua Äkäslompolossa

Kesällä Midnight Sun Swimrunin järjestelyhommista palattuamme podimme sen laatuista pohjoisenkaipuuta, ettei vaihtoehtona ollut kuin varata uusi matka. Tarkoituksena oli samalla selvitellä tulevien vuosien reittivaihtoehtoja ja tietysti juosta mahdollisimman paljon poluilla ja tuntureilla.
Viime viikon torstaina lähdimme junalla kohti Kolaria. Olimme onnistuneet varaamaan tarjousmenopaluun hyvissä ajoin: 95€ per nuppi. Oma makuuvaunun "hytti" oli juuri passeli tapa siirtää itsensä ja sekalainen kasa tavaraa 1000 kilometrin päähän. Junassa ei tarvinnut kauheasti miettiä painorajoituksia, kunhan vain jaksoi itse toimia juhtana. Meillä tulisi olemaan perillä kiinteä tukikohta, joten senkään suhteen ei tarvinnut ihan kauheasti miettiä mahdollisimman kevyttä pakkausta. Toinen plussa yöjunamatkailussa on ehdottomasti se, että se tapahtuu yön aikana ja ilman törkeän aikaista herätystä esimerkiksi aamulennolle.
Junamatka sujui oikein leppoisasti ja aamulla totesimme saapuneemme Kolarin juna-asemalle. Siitä suoraan asemalla odottaneeseen bussiin ja 12,60€ per nenä maksettuamme, pääsimme perille Äkäslompoloon aivan majapaikkamme viereen. Bussi odottelee junamatkustajia asemalla, eikä mitään etukäteisvarauksia tarvittu. Perillä oltiin jopa vähän ihmeissään, että kävipä tämä helposti. Nytkö me jo ollaan täällä?

Tukikohtanamme Äkäslompolossa toimi Ylläksen Ykkös Caravan, joka on myös meidän Midnight Sun Swimrunin kisakumppani. Ystävällisesti pääsimme nyt yöpymään paikalla veloituksetta ja tutkailemaan treenimatkailun mahdollisuuksia. Normaalisti telttayö kahdelle hengelle olisi maksanut 22 €.
Alun perin suunnittelimme vaeltavamme rinkat ja teltat mukana ja yöpyvämme milloin missäkin. Silloin reissusta olisi tullut aika eri henkinen kuin nyt. Päädyimme kuitenkin pysyvään majoitusratkaisuun leirintäalueella, josta olisi helppo tehdä päiväreissuja eri suuntiin ja eri varustuksilla. Yhteensä neljän päivän aikana painettiin menemään yli sadan kilometrin verran.

Ylläksen Ykkös Caravan mahdollisti saunomisen, tiskaamisen, kamojen kuivattelun ja veden tulon hanasta. Leirintäalueella olisi myös ollut mahdollista pestä pyykkiä, kokkailla keittolevyllä sisätiloissa ja voidella sukset. Palvelut helpotti valtavasti reissun suunnittelussa.
Ruskamatkailu oli selkeästi täydessä vauhdissa. Matkailuauto- ja -vaunupaikat näyttivät lähes repeilevän liitoksistaan, mutta teltta-alueella saimme olla ylhäisessä yksinäisyydessä. Ensimmäisenä päivänä lievästi retkellemme v*****llut setä totesi viimeisenä aamuna olevansa hieman kateellinen telttailullemme.

Jounin Kauppa sijaitsee noin 500m päässä. Sieltä haettiin lähinnä aamupalatarpeita sekä karkkia ja Alkosta luonnollisesti vähän punkkua. Ruoat keiteltiin retkikeittimellä. Tosin ensimmäisenä päivänä käytiin tietenkin Eväskorissa pizzoilla ja viimeisenä päivänä retkimuonat tuli jo korvista ulos, joten lopputuloksena kurvattiin Routaan burgereille. Tiukemmalla budjetilla neljän päivän reissun ruokaostoksista oltaisiin selvitty noin 70 €:lla. Nyt kuitenkin koimme ansaitsevamme punkun, pizzojen ja burgereiden lisäksi myös vähän munkkia ja pannukahvia Kotamajalla ja Ylläksen huipulla.
Jos joku on joskus nyrpistänyt nenäänsä latukahviloiden hinnoille, niin miettikääpä tätä. Kotamajan isäntä vie joka päivänä esimerkiksi vedet latukahvilaan. 30 kiloa tarvikkeita kulkee pyörän peräkärryssä ja 10 selässä. Mönkijällä paikalle saisi tulla vain metsähallituksen nimissä. Muutenkin kun ekologisuus on iso ja tärkeä arvo, mönkkärin käyttäminen olisi ollut ristiriidassa paikan hengen kanssa. Peukutamme tämmöistä toimintaa ja maksamme mielellämme siitä, että väsyneitä retkeilijöitä palvellaan myös hiihtokauden ulkopuolella!

Päiväreissut suunniteltiin suuntaa antavasti ja pikkaisen herran haltuun, mutta jokaisesta tuli loistava. Uusissa maisemissa on aina jännä huomata miten aika kuluu niin paljon nopeammin kuin takapihalla juostessa. Investoitiin kesäreittikarttaan ja sen ja aikaisempien suunnitelmien pohjalta mentiin tutkimaan paikkojen (swimrunkisa)potentiaalia. Ja niitä muuten riittää. Löydettiin meille ihan uusia paikkoja esimerkiksi Pyhäjärven suunnalta. Kompassin käytöstä huolimatta aina ei reitit ihan osuneet sinne minne piti, mutta tarpeeksi lähelle. Ja tulipahan ulkoiltua koko rahan edestä.

Valmista reittiä Äkäslompolon maisemissa riittää ihan varmasti viikon tarpeisiin kriittisimmällekin kulkijalle. Alustaa on tarjolla sorasta, hyvinkin kivikkoiseen ja möykkyiseen polkuun. Voimme luvata että nilkat tulevat olemaan kovilla! Ylläksen Rastin järjestämiä kuntosuunnistuksia kannattaa myös hyödyntää ihan vaikka vaeltelumielessä. Rastit on hyvä mahdollisuus päästä tutustumaan ehkä sellaisiin paikkoihin, mihin ei muuten tulisi mentyä. 2018 osalta niitä ei tosin enää ole tarjolla.
Tukikohta ja palvelut mahdollisti sen, että oli helppoa lähteä tekemään sitä mikä sattui huvittamaan. Hikiset ja kastuneet vermeet sai yön ajaksi kuivumaan sisätiloihin, mikä mahdollisti vähän miellyttävämmät poluille lähtemiset. Myös swimrunit olisi lähteneet ihan leirintäalueen rannasta. Me tyydyttiin kuitenkin vain tuomaan märkkärit lomamatkalle Ylläkselle ja käytiin kerran saunasta uimassa ja muutaman kerran jäähdyttelemässä voipuneita koipia.

Paluumatkalla bussi otti meidät kyytiin parin sadan metrin päästä ja nakkasi takaisin juna-asemalle. Sitten vaan romppeet hyttiin ja ravintolavaunuun oluelle. Yleensä reissuilla ilmenevä ulkoilmamyrkytys oli tällä kertaa vaihtunut sisäilmamyrkytykseksi, kun kuumottelimme huolella junaan päästyämme. Aamulla junasta toiseen ja suihkun kautta töihin. Helppoa tämmöinen nykyaikainen retkeily!

Viisi vinkkiä Äkäslompolon treenireissulle:

1. Seuraa lentojen ja junamatkojen tarjouksia. Jos pystyt olemaan joustava reissupäivien suhteen, valinnanvaraa on aina enemmän. Meidän menopaluu junalla Helsingistä Kolariin maksoi 95€/nuppi.

2. Ylläksen Ykkös Caravan on erinomaisella paikalla ja tarjoaa majoitusta eri tarpeisiin. Budjettimatkailija pärjää hyvin teltassa, mutta sisämajoitustakin löytyy.

3. Lämmin makuupussi ja hyvä alusta on kaiken A ja O. Yöllä on kiva nukkua hyvin, jotta jaksaa päivällä taivaltaa tuntureilla.

4. Hyödynnä paikalliset ruokapaikat! Täyspäiväinen ulkoilu kuluttaa energiaa, eikä nälkäkiukku ole kenenkään ystävä. Vaihtoehtoisesti reissussa pärjää omalla kattilalla ja keittolevyllä/retkikeittimellä.

5. Jos omat retkivermeet ovat puutteelliset, Lapland Safaris vuokraa sen mitä tarvitset.