Kuva: Timo Kananoja |
Kuva: Timo Kananoja |
Mutta siis mikä ihme on Ratareisi? No Suomen ainoa ja paras 24h
moottoriradalla järjestettävä pyöräilytapahtuma tietty! Tämän vuoden juhannusta
ei tarvinnut sen kauempaa pohtia, vaan Pinkit Hylkeet pakkasivat auton täyteen
pyörää, ruokaa ja vaatetta ja suuntasivat nokan kohti Alastaroa. Saavuttiin
perille jo perjantai-illalla fiilistelemään kisatunnelmaa.
Pakkaus on taitolaji, jota me emme hallitse |
Kuva: Timo Kananoja |
Kuva: Timo Kananoja |
Lauantai-aamu starttasi viileähkönä mutta ihan kivana pyöräilykelinä.
Chipit kypäriin, vähän liikaa vaatetta päälle ja starttiviivalle. Tai ei ihan.
Ensin piti roikkua hetki seurateltan liepeissä, jottei koko komeus olisi
lähtenyt taivaan tuuliin. Lievää myötä- ja vastatuulta siis luvassa. Sitten
viivalle ja lähtökäsky kävi. Seuraavien 24h aikana olisi tarkoitus kiertää
hieman alta 3km rataa 100 kierrosta. Ensimmäisen kierroksen jälkeen olo oli
kuin voittajalla ja tuntui siltä, että homma on jo lähes taputeltu. Kolmannen
kierroksen jälkeen olo ei ollut enää ihan yhtä vakuuttunut.
Molemmat päästiin testailemaan oikein urakalla pyörien
ominaisuuksia ja todettiin kumpikin että joko meidän ruumiinrakenteita ei ole
luotu pyöräilyyn tai sitten pyörien säädöissä olisi parantamisen varaa.
Alkuhuumassa pyörän selässä näitä pikkuvikoja ei heti havainnut, mutta kun oli
aika pitää taukoa, kroppa ilmoitti aika selviä vastalauseita lajivalinnalle.
Kuva: Timo Kananoja |
Joku muu olisi voinut harkita hieman kauemmin tällaiseen
tapahtumaan ilmoittautumista sellaisena vuotena, jona on tarkoitus lähinnä uida
ja juosta. Me ajateltiin ottaa kerralla menetetyt pyöräilykilometrit takaisin.
24h aikana käytiin kolme kertaa saunomassa (joista viimeisen
jälkeen ei ollut enää radalle paluuta), kerran nukkumassa ja aika monta kertaa
syömässä. Taktisesti tämä oli hyvin opettavainen kisa. Seuraavalla kerralla
kannattaa joko a) lähteä matkaan hieman rauhallisemmin, jotta jaksaa painaa
koko tavoitematkan ilman välikuolemia b) käydä alusta asti tauoilla useammin ja
ennen kuin sille olisi edes tarvetta c) harjoitella pyörällä ajamista ennen
kuin ilmoittautuu 24h pyöräilyihin.
Kuva: Timo Kananoja |
No mutta niillä mentiin mitä oli ja ihan hyvin mentiinkin. Puoliväli saavutettiin
jossain viiden tunnin ajamisen jälkeen. Tähän väliin otettiin taktinen
saunarentoutuminen ja jatkettiin sen jälkeen vielä 20 kierroksen verran ajoa.
Meno alkoi selkeästi vaatia veroja ja olisi varmaan helpompi nimetä ne paikat
kehosta joissa ei tuntunut mitään. Nestetankkaus alkoi myös tässä vaiheessa
jäädä vähemmälle, sillä vessakäynnitkin alkoivat olla melko epämiellyttäviä
kokemuksia. Taidetaan molemmat vaihtaa seuraavalle pyöräilyreissulla satulan
tilalle nojatuoli. Viimeiset niitit ensimmäiselle pyöräilyrupeamalle oli Anun
reidet, jotka sanoivat sopimuksensa irti sekä Jenni-Julian puutunut takamus ja kiukutteleva niska. Ei muuta kuin
saunaan antamaan kylmä-kuumahoitoa jaloille ja kylmägeeliä päälle. Kyllä
helpotti ja saunalta takaisin kävely näytti jo etäisesti ihmismäiseltä.
Tähän väliin otettiin noin viiden tunnin unet, jonka jälkeen
olo ei ollut ainakaan levännyt. Kyllä tämmöinen 100 kierroksen tavoittelu
pitäisi hoitaa kerralla pois alta. Kuudelta oli vuorossa uusi nousu jolloin hypättiin taas
pyörän selkään. Muutamat ensimmäiset kierrokset menivät siihen että pikkuhiljaa
yritti laskeutua istumaan satulaan. Oli meinaan pikkasen hellät paikat. Muuten olotila
oli kummasti parantunut molemmilla, vaikka sitä autuutta ei kestänyt
kauaa. Siinä punnittiin plussat (kunnia!) ja miinukset (sade ja jopa pienimuotoinen raekuuro: joku jäätävä keuhkokuume tuliaisina, kropan kaikki ei enää niin hienovaraiset vihjeet siitä, että aika lopettaa meni jo monta kierrosta sitten) ja todettiin, että Ratareiden arvonimet saavat jäädä odottamaan seuraavaa kertaa. Kyllähän se jonkin verran söi naista että noin lähelle päästiin, mutta ajateltiin tällä kertaa ottaa varman päälle ja kyetä seuraavalla viikollakin urheilemaan ja pysymään terveinä.
Kuva: Timo Kananoja |
Yhteensä Pink Seals pisteli polkemaan aavistuksen alle 20h ja kierroksia kertyi 177 joka tekee kilometreissä jotakin 480 luokkaa.
Vaikka joka paikkaa kolottaa ja 100 kierroksen tavoittelun epäonnistuminen vähän syö, niin ei voi sanoa muuta kuin että olipahan huikeaa ja hullua hommaa. Järjestäjille iso kiitos ja hatunnosto kaikille ja erityisesti niille jotka viimeisiin minuutteihin asti painoivat menemään veisateen keskellä. Ootte hulluja kaikki! Kyllä tässä taas kasvoi motivaatio saada pyöräilykuntoa vähän paremmaksi.
Vaikka joka paikkaa kolottaa ja 100 kierroksen tavoittelun epäonnistuminen vähän syö, niin ei voi sanoa muuta kuin että olipahan huikeaa ja hullua hommaa. Järjestäjille iso kiitos ja hatunnosto kaikille ja erityisesti niille jotka viimeisiin minuutteihin asti painoivat menemään veisateen keskellä. Ootte hulluja kaikki! Kyllä tässä taas kasvoi motivaatio saada pyöräilykuntoa vähän paremmaksi.
Lisää ratareidestä pääsee lukemaan ainakin kun klikkaa linkkejä Rahkamuijan, Jaanaban ja Kauramoottorin blogeihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti