Kesällä Midnight Sun Swimrunin järjestelyhommista
palattuamme podimme sen laatuista pohjoisenkaipuuta, ettei vaihtoehtona ollut
kuin varata uusi matka. Tarkoituksena oli samalla selvitellä tulevien vuosien
reittivaihtoehtoja ja tietysti juosta mahdollisimman paljon poluilla ja
tuntureilla.
Viime viikon torstaina lähdimme junalla kohti Kolaria.
Olimme onnistuneet varaamaan tarjousmenopaluun hyvissä ajoin: 95€ per nuppi.
Oma makuuvaunun "hytti" oli juuri passeli tapa siirtää itsensä ja sekalainen kasa
tavaraa 1000 kilometrin päähän. Junassa ei tarvinnut kauheasti miettiä
painorajoituksia, kunhan vain jaksoi itse toimia juhtana. Meillä tulisi olemaan
perillä kiinteä tukikohta, joten senkään suhteen ei tarvinnut ihan kauheasti
miettiä mahdollisimman kevyttä pakkausta. Toinen plussa yöjunamatkailussa on ehdottomasti se, että se tapahtuu yön aikana ja ilman törkeän aikaista herätystä esimerkiksi aamulennolle.
Junamatka sujui oikein leppoisasti ja aamulla totesimme
saapuneemme Kolarin juna-asemalle. Siitä suoraan asemalla odottaneeseen bussiin
ja 12,60€ per nenä maksettuamme, pääsimme perille Äkäslompoloon aivan
majapaikkamme viereen. Bussi odottelee junamatkustajia asemalla, eikä mitään
etukäteisvarauksia tarvittu. Perillä oltiin jopa vähän ihmeissään, että kävipä tämä helposti. Nytkö me jo ollaan täällä?
Tukikohtanamme Äkäslompolossa toimi Ylläksen Ykkös Caravan,
joka on myös meidän Midnight Sun Swimrunin kisakumppani. Ystävällisesti
pääsimme nyt yöpymään paikalla veloituksetta ja tutkailemaan treenimatkailun
mahdollisuuksia. Normaalisti telttayö kahdelle hengelle olisi maksanut 22 €.
Alun perin suunnittelimme vaeltavamme rinkat ja teltat
mukana ja yöpyvämme milloin missäkin. Silloin reissusta olisi tullut aika eri
henkinen kuin nyt. Päädyimme kuitenkin pysyvään majoitusratkaisuun
leirintäalueella, josta olisi helppo tehdä päiväreissuja eri suuntiin ja eri
varustuksilla. Yhteensä neljän päivän aikana painettiin menemään yli sadan
kilometrin verran.
Ylläksen Ykkös Caravan mahdollisti saunomisen, tiskaamisen,
kamojen kuivattelun ja veden tulon hanasta. Leirintäalueella olisi myös ollut
mahdollista pestä pyykkiä, kokkailla keittolevyllä sisätiloissa ja voidella
sukset. Palvelut helpotti valtavasti reissun suunnittelussa.
Ruskamatkailu oli selkeästi täydessä vauhdissa. Matkailuauto-
ja -vaunupaikat näyttivät lähes repeilevän liitoksistaan, mutta teltta-alueella
saimme olla ylhäisessä yksinäisyydessä. Ensimmäisenä päivänä lievästi
retkellemme v*****llut setä totesi viimeisenä aamuna olevansa hieman
kateellinen telttailullemme.
Jounin Kauppa sijaitsee noin 500m päässä. Sieltä haettiin
lähinnä aamupalatarpeita sekä karkkia ja Alkosta luonnollisesti vähän punkkua.
Ruoat keiteltiin retkikeittimellä. Tosin ensimmäisenä päivänä käytiin tietenkin
Eväskorissa pizzoilla ja viimeisenä päivänä retkimuonat tuli jo korvista ulos,
joten lopputuloksena kurvattiin Routaan burgereille. Tiukemmalla budjetilla
neljän päivän reissun ruokaostoksista oltaisiin selvitty noin 70 €:lla. Nyt
kuitenkin koimme ansaitsevamme punkun, pizzojen ja burgereiden lisäksi myös vähän
munkkia ja pannukahvia Kotamajalla ja Ylläksen huipulla.
Jos joku on joskus nyrpistänyt nenäänsä latukahviloiden
hinnoille, niin miettikääpä tätä. Kotamajan isäntä vie joka päivänä
esimerkiksi vedet latukahvilaan. 30 kiloa tarvikkeita kulkee pyörän
peräkärryssä ja 10 selässä. Mönkijällä paikalle saisi tulla vain metsähallituksen
nimissä. Muutenkin kun ekologisuus on iso ja tärkeä arvo, mönkkärin käyttäminen
olisi ollut ristiriidassa paikan hengen kanssa. Peukutamme tämmöistä toimintaa
ja maksamme mielellämme siitä, että väsyneitä retkeilijöitä palvellaan myös
hiihtokauden ulkopuolella!
Päiväreissut suunniteltiin suuntaa antavasti ja pikkaisen
herran haltuun, mutta jokaisesta tuli loistava. Uusissa maisemissa on aina
jännä huomata miten aika kuluu niin paljon nopeammin kuin takapihalla
juostessa. Investoitiin kesäreittikarttaan ja sen ja aikaisempien suunnitelmien
pohjalta mentiin tutkimaan paikkojen (swimrunkisa)potentiaalia. Ja niitä muuten
riittää. Löydettiin meille ihan uusia paikkoja esimerkiksi Pyhäjärven
suunnalta. Kompassin käytöstä huolimatta aina ei reitit ihan osuneet sinne
minne piti, mutta tarpeeksi lähelle. Ja tulipahan ulkoiltua koko rahan edestä.
Valmista reittiä Äkäslompolon maisemissa riittää ihan varmasti viikon tarpeisiin kriittisimmällekin kulkijalle. Alustaa on tarjolla sorasta, hyvinkin kivikkoiseen ja möykkyiseen polkuun. Voimme luvata että nilkat tulevat olemaan kovilla! Ylläksen Rastin järjestämiä kuntosuunnistuksia kannattaa myös hyödyntää ihan vaikka vaeltelumielessä. Rastit on hyvä mahdollisuus päästä tutustumaan ehkä sellaisiin paikkoihin, mihin ei muuten tulisi mentyä. 2018 osalta niitä ei tosin enää ole tarjolla.
Valmista reittiä Äkäslompolon maisemissa riittää ihan varmasti viikon tarpeisiin kriittisimmällekin kulkijalle. Alustaa on tarjolla sorasta, hyvinkin kivikkoiseen ja möykkyiseen polkuun. Voimme luvata että nilkat tulevat olemaan kovilla! Ylläksen Rastin järjestämiä kuntosuunnistuksia kannattaa myös hyödyntää ihan vaikka vaeltelumielessä. Rastit on hyvä mahdollisuus päästä tutustumaan ehkä sellaisiin paikkoihin, mihin ei muuten tulisi mentyä. 2018 osalta niitä ei tosin enää ole tarjolla.
Tukikohta ja palvelut mahdollisti sen, että oli helppoa
lähteä tekemään sitä mikä sattui huvittamaan. Hikiset ja kastuneet vermeet sai
yön ajaksi kuivumaan sisätiloihin, mikä mahdollisti vähän miellyttävämmät
poluille lähtemiset. Myös swimrunit olisi lähteneet ihan leirintäalueen
rannasta. Me tyydyttiin kuitenkin vain tuomaan märkkärit lomamatkalle
Ylläkselle ja käytiin kerran saunasta uimassa ja muutaman kerran jäähdyttelemässä
voipuneita koipia.
Paluumatkalla bussi otti meidät kyytiin parin sadan metrin
päästä ja nakkasi takaisin juna-asemalle. Sitten vaan romppeet hyttiin ja
ravintolavaunuun oluelle. Yleensä reissuilla ilmenevä ulkoilmamyrkytys oli
tällä kertaa vaihtunut sisäilmamyrkytykseksi, kun kuumottelimme huolella junaan
päästyämme. Aamulla junasta toiseen ja suihkun kautta töihin. Helppoa tämmöinen
nykyaikainen retkeily!
Viisi vinkkiä Äkäslompolon treenireissulle:
1. Seuraa lentojen ja junamatkojen tarjouksia. Jos pystyt
olemaan joustava reissupäivien suhteen, valinnanvaraa on aina enemmän. Meidän
menopaluu junalla Helsingistä Kolariin maksoi 95€/nuppi.
2. Ylläksen Ykkös Caravan on erinomaisella paikalla ja
tarjoaa majoitusta eri tarpeisiin. Budjettimatkailija pärjää hyvin teltassa,
mutta sisämajoitustakin löytyy.
3. Lämmin makuupussi ja hyvä alusta on kaiken A ja O. Yöllä
on kiva nukkua hyvin, jotta jaksaa päivällä taivaltaa tuntureilla.
4. Hyödynnä paikalliset ruokapaikat! Täyspäiväinen ulkoilu
kuluttaa energiaa, eikä nälkäkiukku ole kenenkään ystävä. Vaihtoehtoisesti
reissussa pärjää omalla kattilalla ja keittolevyllä/retkikeittimellä.
5. Jos omat retkivermeet ovat puutteelliset, Lapland Safaris
vuokraa sen mitä tarvitset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti